Godalni kvartet M.ARS
Godalni kvartet M.ARS
Marija Samec
Marija Samec

Mestna knjižnica Grosuplje, torek, 18. oktober 2016
Novo, že četrto sezono koncertov Barve glasbe in besede, 2016/2017, smo začeli s Haydnovim Godalnim kvartetom v D-duru, op. 64, št. 5, ter Dvořakovim Godalnim kvartetom v F-duru, op. 96, z naslovom »Ameriški«. Recitatorji: Katja Bricelj, Rozi Fortuna, Ivo Puhar, Tatjana Rojko, Marija Samec in Franci Zorko smo zato izbrali pesmi na temo ptic in svobode, kar je simbolizirala Amerika.

Franci Zorko
Franci Zorko
Rozi Fortuna
Rozi Fortuna

Ta večer so nam zaigrali Haydnov in Dvořakov kvartet izjemni profesionalni glasbeniki violinistki Mojca Menoni Sikur in Miki Iwaki, violistka Mateja Ratajc in violončelist Martin Sikur sestavljajo leta 2012 nastali godalni kvartet M.ARS. Glasbeniki so diplomanti slovenskih in tujih glasbenih akademij ter prejemniki številnih nagrad in priznanj. Skupna jim je ljubezen do komorne glasbe, ki jo  razumejo kot glasbeno sodelovanje enkratnih osebnosti, kjer ima vsak glasbenik enako odgovornost. Njihov repertoar zajema dela iz vseh stilnih obdobij.

Katja Bricelj
Katja Bricelj

Oče godalnega kvarteta, Joseph Haydn (1732-1809), je ustvaril kar 83 kvartetov. S to zvrstjo se je ukvarjal vse življenje. V zgodnjih opusih se je opiral na Boccherinija, kasneje pa je krenil svojo pot in kmalu dosegel dovršeno obliko, v kateri so prevladovale prozornost, čistost in jasnost. Oživil je vse štiri glasove, jih individualiziral, a jih hkrati združene podredil enotnemu hotenju. Obogatil je harmonično govorico svojega časa, našel nove izrazne možnosti v inštrumentih in poglobil moč glasbenega izraza.
Vse to smo lahko slišali tudi v Godalnem kvartetu v D-duru, op. 64, št. 5. Vzdevek »Škrjančkov« nosi verjetno zgolj po zaslugi domiselnih izdajateljev, ki so si s tem prizadevali za večjo prodajo. Domišljiji poslušalcev je bilo prepuščeno, ali po kratkem uvodu slišijo v melodiji prve violine škrjančkovo petje ali ne.  V kvartetu pa se prepozna skladateljev značaj – vesel, lahkoten, odkrit in veder.

Tatjana Rojko
Tatjana Rojko

In takšen je bil tudi češki skladatelj  Antonín Dvořák (1841-1904). Neki kritik ga je, zaradi robatih potez in krepke postave, primerjal z »divjim buldogom«. Res je, da dajejo njegove fotografije takšen vtis in zlahka si ga predstavljamo kot grobega in togotnega. Vendar je bila resnica popolnoma drugačna. Prijatelji ga opisujejo kot nežnega in izredno občutljive narave. Kljub mnogim preprekam je vse življenje ohranjal preprostost. Zanj je bilo življenje nekaj čudovitega. In prav zaradi tega so ga imeli radi vsi, ki so ga poznali. In tudi njegovo glasbo. Z njo ni želel razviti novega sloga ali utreti novih poti. Šlo mu je samo za to, da bi pisal glasbo, ki bi prihajala od srca in segala do srca – iskreno glasbo.
Poleg ljubezni do glasbe je gojil še vrsto drugih. Ena izmed teh je bila ljubezen do ptic. Zato ne preseneča, da mu je temo tretjega stavka kvarteta zapela škrlatna tangara med njegovim bivanjem v Ameriki. Tja  se je odpravil leta 1892 kot vodja Narodnega glasbenega konservatorija v New Yorku, kjer je preživel tri leta. Kljub izrednemu uspehu, ki ga je doživel v Ameriki, pa ga je ves čas dajalo domotožje. Pogrešal je družino in lepoto češke pokrajine, v kateri je na sprehodih tako užival. To pa ni vplivalo na njegovo plodovitost. Napisal je veliko, med drugim tudi znamenito Simfonijo št. 9 v e-molu, op. 95, »Iz novega sveta«. V Ameriki je nastal tudi Godalni kvartet v F-duru, op. 96. V njem je uporabil prvine nove in neznane kulture, katere del je postal. Tematski material je črpal iz črnskih duhovnih pesmi in glasbe ameriških Indijancev in ga prepletel z vsem, kar so omogočali sodoben ritem, harmonija, kontrapunkt in inštrumentalne barve.

Ivo Puhar
Ivo Puhar

Na koncertu sta se beseda in glasba zlili v eno samo prijetno občutje. Poslušalci so bili navdušeni nad čustveno zaigrano glasbo in poezijo ter prozo o pticah in svobodi.

Vabljeni na naslednji koncert, ki bo v torek, 29. novembra 2016, ob 19. uri, v Mestni knjižnici Grosuplje. Poslušali bomo novo delo slovenske skladateljice Bojane Šaljič Podešva Barve časa – glasbeno literarna kontemplacija. Nastopili bodo trije violončelisti Gregor Fele, Martin Sikur in Jošt Kosmač in recitatorji Mestne knjižnice Grosuplje in Univerze za tretje življenjsko obdobje Grosuplje.
Martin Sikur in Marija Samec

Fotografirala  Vera Puhar

(Skupno 8 obiskov, današnjih obiskov 1)